mandag 6. juli 2009

Stockholmsweekend

På torsdag morgen dro Jan Arild og jeg til Stockholm. Vi kjørte bil, faktisk! Eller, Jan Arild kjørte, jeg var trofast passasjer. Vi kom oss fra Rokke ganske nøyaktig kl 08, og var på plass i Stockholm omtrent kl 14. Før vi dro hjemmefra, sjekket jeg adressen til hotellet, for så å plotte den inn på GPS'en i bilen. Vel fremme i Stockholm, fant vi fram til gaten, men der var det ingen hotel som matchet navnet med det vi skulle bo på. Vi surret rundt i en god stund i den godt trafikerte storbyen, og Jan Arild fikk testet tålmodigheten. Til slutt stoppet han for å gå inn på et annet hotel og spørre om de visste hvor vårt hotel lå, og det viste seg raskt at jeg hadde skrevet inn feil adresse på GPS'en. Ooops! Det skal nevnes at når jeg på morgenen sjekket adressen på nettet, skrev jeg inn adressen på mobilen. Vel ute i bilen, 10 minutter senere, var jeg jo sikker på at jeg husket riktig adresse, men det gjorde jeg jo tydeligvis ikke. Så i steden for å surre rundt i sentrum i en snau time, kunne jeg jo sjekket mobilen, for der stod nemlig den korrekte adressen! Unnskyld, elskling..

Når vi kom oss fram til hotellet, og inn på rommet, slappet vi av litt, før vi tok beina fatt og spaserte til Gamla Stan. Her tittet vi litt før vi blant de trange gatene fant oss en italiensk restaurant hvor vi bestemte oss for å ta dagens middag.

Middag i Gamla Stan

På fredag hadde vi planlagt å shoppe, og som sagt så gjort. Mer enn nok av butikker å pløye gjennom i denne byen! Likevel klarer Jan Arild å få med seg minst dobbelt så mye som meg hjem. Tror til og med jeg uten å overdrive kan si tredobbelt. Jeg gikk litt amok på Topshop, men det var også nesten det eneste. Etter sju timer begynte vi å få nok av trasking og titting, så da gikk vi til hotellet. Slappet av et par timer, før vi spiste middag i sentrum.

Jan Arild tar en pust i bakken mens jeg venter på betjening på Åhléns

På lørdag sov vi litt lenger, spiste frokost og spaserte langs bryggen bort mot Djurgården. Vakkert! Vi spiste is mens vi gikk og bare koste oss og tok det med ro. Vel over på Djurgården satte vi kursen mot Skansen. Her gikk vi i dyreparken sammen med alle barnefamiliene og så på bjørner, elger, ulver og mye annet. Bjørneungene var for øvrig veldig søte!

Bak oss ligger bjørnen og sover..

Ligner ikke kjæresten min på en turist, så vet ikke jeg!

Videre gikk vi til Rosendahls Trädgård, kjøpte oss noen fancy kanelboller og la oss på vårt medbragte teppe i den utrolig vakre parken. Sinnsykt fint!

Rosendahls Trädgård

På vei derfra stoppet vi på en restaurant og delte en italiensk pizza til lunsj. Fra brygga på Djurgården tok vi båten tilbake til sentrum.


Vel tilbake i sentrum begynte det så smått å regne. Jeg følte på meg at himmelen skulle falle ned når som helst, og økte gåtempoet mot hotellet. Jeg hadde rett! Plutselig regnet det katter, og som dere ser på bildene fra dagen, hadde jeg ikke på meg regntøy, men en hvit tynn bluse med kun bikini under. Dette var en dårlig match med øsende regn, så alle som befant seg i Stockholm sentrum fikk se hva jeg hadde under blusen. Hyggelig. Jan Arild syns for øvrig det var rasende festlig, og vi fikk begge en mild latterkrampe mens vi småjogget tilbake til hotellet.

Kliss bløt, rett og slett! Og veldig gjennomsiktig.. Lekkert.

På kvelden gikk vi ut og spiste en bedre middag, veldig godt!

Alt i alt hadde vi en fantastisk helg i storbyen. We'll be back! :-)

1 kommentar:

Jannicke Iren Johansen sa...

Ser ut som om dere hadde en knall fin tur :)

Skikkelig nydelige er dere <3