søndag 10. mai 2009

Lørdag kveld

Silje, Christin, Cecilie og jeg var hos Caro igår kveld. Når jentene møtes med vin og øl en lørdagskveld, er det som regel sladder det går i, men igår hadde vi jammen en ny vri. Temaene vi snakket mest om, var skilsmisser og død. Siden foreldrene mine er gift, hadde jeg ikke så mye å bidra med når det gjaldt skilsmissesnakket, men jeg lærte mye av de som har opplevd dette selv. Mye jeg ikke visste!
Når det kom til dødssnakket, var det ikke av den typen at vi lurte på hva som skjedde etter døden osv, men vi snakket om hvordan besteforeldre og andre gamle man kjenner blir like før de dør. Vi fant ut at alle vi fem som var der, kun har én eller to av de "gamle" igjen som lever. Så vi hadde mange av de samme erfaringene av det å besøke og se de gamle like før de gikk bort. Vi måtte også le litt av ting de sa da de var på sitt mest surrete. Kommer mye rart ut av senile.. I tillegg var vi enige om at vi håper at våre foreldre selv husker hvordan det var når deres foreldre var gamle og surrete, slik at de når de blir gamle, ønsker å ta imot hjelp og lignende.

Jeg har kun bestemor igjen som lever, men ho er jo så sprek at jeg er helt sikker på at ho har minst 15 år igjen! Ho er ute og går lang tur hver eneste dag, og det med et tempo mange ikke vil klare å følge. Dessuten er ho stadig ute å reiser, og var for noen måndere siden i Kina med en venninne. Sånn vil jeg også bli når jeg blir gammel!


Bestemor på tur i fjellet

Ingen kommentarer: