mandag 13. juli 2009

En stk sliten Kristine?

Jeg har den siste tiden, kan tenke meg tre-fire måneder, følt meg veldig slapp og trøtt. Ikke fordi jeg legger meg kl 03 hver dag, og står opp tidlig. Nei, jeg legger meg alltid så tidlig jeg kan, og står opp når jeg må. Jeg følte meg veldig sliten i eksamenstiden, blant annet, men tenkte at dette var normalt. Man blir jo ikke supergira av å sitte inne og lese økonomi.. Men når jeg var ferdig med eksamnene og jeg fikk litt fri, burde jo dette ha gått litt over. Men det gjorde det så absolutt ikke. Etter jeg begynte å stå opp tidlig hver dag fordi jeg skulle på jobb i banken, har jeg virkelig vært helt ferdig, og når jeg kommer hjem etter endt arbeidsdag, er jeg helt skutt. Jeg fant ut at jeg skulle ta en tur til legen for å ta noen prøver for å finne ut om det kanskje var noe galt. Tirsdag 30. juni var jeg hos fastlegen min og tok masse prøver, og jeg fikk beskjed om at jeg ville høre fra de om noe var galt. Forrige uke fikk jeg brev i posten om at jeg hadde fått ny time hos legen, da det var tydelig at jeg manglet jern. Jeg ble ikke noe videre bekymret av den grunn, da jeg har hatt lav blodprosent tidligere også. Timen jeg hadde fått, var selvfølgelig mens jeg er på jobb, så ista ringte jeg for å få en ny time. På telefon fikk jeg vite at jernnivået mitt ligger på 2, og for kvinner fra 17 år og oppover, er det normalt med mellom 11,5 og 15!
Jaggu ikke rart jeg er trøtt og sliten! Så nå skal jeg legge meg på sofaen med god samvittighet i noen dager. (Ser jeg i kalenderen min, finner jeg fort ut at sofaligging ikke vil være førsteprioritet..)

www.doktoren.no finner jeg dette om jernmangel:

"Jernmangel er en vanlig årsak til lav blodprosent og derved slapphet, tretthet og uopplagthet. Hos legen måles ofte blodprosenten som et ledd i de vanlige undersøkelsene og i utredningen av lav blodprosent finnes ofte jernmangel som årsak.
Jernet er nødvendig for flere prosesser i kroppen, men viktigst er at det er nødvendig for dannelsen av hemoglobinet, det proteinet i de røde blodlegemene som har som hovedoppgave å frakte oksygen.
Symptomene kan være vage fra tretthet og hodepine, til mer uttalte symptomer som blekhet, svimmelhet, hjertebank og av og til pustevansker."


Jeg kan trygt si at jeg har merket de fleste av disse nevnte symptomene! Slapphet, tretthet, svimmelhet, og hodepine har jeg hatt mer enn nok av i det siste. Og nå vet jeg hvorfor.

Nå skal jeg spise jerntabletter til den store gullmedalje!

2 kommentarer:

Jannicke Iren Johansen sa...

Kjenner til den der...slet skikkelig en periode og de tok stoffskifteprøver og alt.

Brått var det bare b-vitamin jeg manglet:P

L sa...

Oi, det høres ikke bra ut, Kristine. Men heldigvis kan det kureres :-) Du får være flink jente og spise jerntabletter og leverpostei ;-) (Masse jern i sistnevnte, vet du.)