fredag 31. oktober 2008

Drittunger

Aj aj aj! TO innlegg på én uke! Kryss i taket. Men hvertfall. Kom hjem fra jobben, som idag var på Rimi, for en drøy time sida. Idag er det jo som mange vet sjølvaste haloweenkvelden. Dette merker man når man jobber i matbutikk. Aldri sett så mange voksne på over 40 som man ser at ikke har småbarn som hamstrer PEZ, eventyrsjokoladen fra Freia, billig godteri og ikke minst FOX som de gjorde idag. Tydelig at de ventet drittunger på døra. Og drittungene var også innom. Drittunger med stor D. Han ene kjøpte TRE dusin egg. Egg, ja. Tidligere på kvelden var det også en og annen unge innom som kjøpte egg, men jeg tenkte ikke videre over at de kjøpte egg. De handlet vel for sin mor, tenkte jeg. Men når det flere ganger utover kvelden kommer unger innom med maske og parykk og kjøper 36 egg, går det opp et lys selv for meg. Jeg er oppvokst i Enningdalen, så om jeg noen gang har kledd meg ut og gått ut av huset for å få godterier på haloweenkvelden, hadde jeg hvertfall ikke med meg egg! Sånt gjør man ikke på landet. Og hadde jeg idag bodd på Busterud, eller hvor som helst annet sted ved sivilisasjonen som drittungene kommer og ringer på, hadde jeg seriøst klikka i vinkel om de kasta egg på husveggen min! Da hadde jeg sett rødt. Det får da være grenser! Sjefen min vurderte å nekte meg å selge ungene egg, men kom fram til at han ikke har noen rett til det.. Vedder to hundre på at det kommer leserinnlegg i Fritt Ord i Halden Arbeiderblad til uka om unger som har kastet egg på husene.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei,
Lengter du litt tilbake til Enningdalen, eller? I går kom det faktisk ingen unger og ringte på døra vår her, litt trist det og, da. Godteri hadde vi jo hamstra, så det spiste vi opp! :-)Hilsen mamma Mona

Kristine sa...

Ja, jeg gjør jo det. Men det er ingen drittunger med egg i Rokke heller. Tviler ikke på at dere spiste opp det dere hadde ;-)