tirsdag 12. oktober 2010

Villmarken

Som det friluftsmennesket Jan Arild er, har han helt siden vi startet å date, prøvd å overtale meg til å bli med å sove under åpen himmel i skogen. Og det helst i de kaldeste månedene i løpet av året.

Jeg har nå kjent han i vel tre år, og nå, nå i helgen som var, ble jeg endelig med ut. Fra fredag til lørdag. Fredag kveld i skogen, ja.. Min favorittid på sofaen, liksom.. Uten fredagskosen og gullrekka. Jeg beit meg i tunga og tenkte at jeg kan vel se reprisene..

Jeg hadde to krav. 1) At jeg skulle få bruke den varmeste og beste soveposen. 2) At vi skulle ha med oss noen fler. Jeg fikk selvfølgelig den varmeste soveposen, og et vennepar av oss, Jørgen og Anette, ble med på tur. I tillegg til Alaska, selvfølgelig.

For at Alaska skulle kunne få gå løs i disse elgjakt- og ulvetider, mente min utgave av Lars Monsen at vi burde sove på en ubebodd øy. Perfekt, tenkte jeg i mitt stille sinn. Hva om det skulle skje noe, da? Da er det jo veldig betryggende at vi er på en øy alene! Men, jeg lot det gå.

Her på Lilleøya var vi

En snau halvtime med båt fra Tistedalen, var vi på plass på Lilleøya i Femsjøen. Vi fire ja, alle hjalp til! brukte da en snau time på å skaffe ved som skulle vare hele kvelden, halve natten og morgenen etter. Og jeg kan herved skrive under på at det er god trim å sage ned ved for et døgn!


Bålet ble hvertfall stort og flott, og etter litt avslapping ved bålet, satt gutta i gang med middagen. Middag i skogen, ja.. Det er vel grillpølser i brød, det? Ikke med disse karene, nei! Jørgen og Jan Arild hadde tidligere på dagen vært og handlet inn all maten, og middagen var intet mindre enn ytrefilet, grillede grønnsaker i folie, ris og peppersaus. Med sjokoladepudding, vaniljesaus og Baileys til dessert.

Anette og Jørgen godt i gang med middagen


Senere, kan tenke meg sånn omtrent ved Senkvelds start, kom også godteri og potetgull frem. Skal ærlig innrømme at det var minst ligge bra å ligge der foran bålet med gode venner, kjæresten og sjokolade som på sofaen med tv'en.


Ved midnatt var det dags for tannpuss og tid for å komme seg ned i soveposen. Jeg var livredd for å fryse, og hadde derfor på meg ullundertøy i tillegg til både bukse og genser i fleece. Var det noe jeg ikke gjorde i løpet av turen, var det å fryse! Våknet flere ganger i løpet av natten av at det var alt for varmt. Våknet også et par ganger av at reinsdyrskinn+liggeunderlag ikke er heeeelt det samme som dobbeltsenga hjemme..

I 7-tiden var Alaska klar for å stå opp, og mente selvfølgelig at vi også burde det. Altså ikke mer søvn på oss. Et par timer senere, var gutta igjen i gang med kokkeleringen, denne gang egg og bacon. Nam!


Etter frokosten pakket vi sammen og tok båten tilbake til Tistedal, og vi var hjemme i Rokke før klokken var 12.
Det var helt klart en fin tur, og jeg kommer garantert til å bli med flere ganger.

Elskling: Jeg blir ekstra glad om du tar med en madrass til meg neste gang ;-)



Beklager dårlig bildekvalitet, kun mobilbilder. Jørgen hadde med seg speilreflekskamera, men har ikke rukket å få tilsendt noen..

1 kommentar:

Mona sa...

Så kjempekoselig ut!